Dannemora
Brytningsmetoder
På grund av gruvans höga ålder har
en mängd olika brytningsmetoder tillämpats genom tiderna och
därvid flera samtidigt i olika delar av gruvan. Den äldsta metoden
var tillmakning, vilket innebar att ett bergparti värmdes med eld
så att det sprack sönder, ibland med hjälp av kylning
med kallt vatten.
År 1728 började krut användas för att spränga
loss berg och 1864 påbörjades provsprängningar med dynamit.
Vid tillmakningen åtgick ca 5 m³ ved/ton brutet berg, av svartkrut
4,25 hg/ton berg och av dynamit åtgick 1,2 hg/ton berg.
Till att börja med pågick brytningen i öppna dagbrott.
I Mellanfältet (Storrymningen) övergick man till underjordsbrytning
omkring 1870 och valde då i detta område igensättningsbrytning,
varvid den värdefulla malmen "skräddes" ut ur gruvan
och tömdes i så kallade rullschakt till utlastningsnivån
varifrån den sedan fraktades upp. Det utbrutna partiet ersattes
med ofyndigt berg.
Magasinsbrytning började förberedas 1916 i såväl
Diamant- som Mellanfältsmalmerna och det innebar att endast så
mycket malm tappades ut genom gluggar till utfraktsnivån att lämplig
arbetshöjd erhölls mellan bergmassor och tak i arbetsrummet.
Bergets svällning vid losskjutningen medgav detta. När brytningsrummet
nått full höjd kunde allt det "magasinerade" berget
tappas ut.
I samband med centraliseringen av driften till den nya schaktanläggningen
1955 började skivpallbrytning tillämpas. Metoden går ut
på att skapa en närmast vertikal front eller slits, där
malmen kan falla ned till last- eller skrapnivån. Borrning och skjutning
sker från orter i malmernas längdriktning vilka sinsemellan
har ca 25 meters vertikalavstånd. Med början från slitsen
sker brytningen bakåt så att till slut ett stort öppet
rum kvarstår.
Nackdelen med denna metod är att om delar av sidoberget rasar in
måste man även lasta ut detta berg för att få med
ovanför lösbruten malm.
1973 startade därför en övergång till den säkrare
metoden skivrasbrytning. Här sker brytningen i horisontella skivor.
Ofyndigt berg kan i viss utsträckning lämnas kvar och lastaren
har alltid en bergmassa som skydd mot eventuellt inras. Till skillnad
från skivpallbrytningen, som var spårbunden, valdes för
skivrasbrytningen gummihjulsburna maskiner.
De äldre, västliga delarna av gruvan har berg med mycket god
hållfasthet. I denna del av gruvan förekommer stora öppna
rum varav ett med en längd av 220 m, en bredd av 40 à 50 m
och en höjd av 270 m. Med ökande bergtryck mot djupet och ökande
spännvidder kunde hållfasthetsgränsen nås, varför
som nämnt skivrasmetoden valdes.
I de östliga delarna, Konstäng- och Kruthusmalmerna, är
hållfastheten lägre och där hade man problem med inras
trots betydligt mindre spännvidder än i de västliga delarna.
När skivrasbrytning började tillämpas i Sveamalmen valdes
skivhöjden 18,5 m. I Kruthus- Konstängsområdet, där
malmerna är mer oregelbundna, valdes 14 m:s skivhöjd för
att malmförluster i flacka partier skulle kunna undvikas. I Strömsmalmen
i fältets norra del, som tillreddes via snedbana från dagen,
valdes en skivhöjd på 17 meter.
Ort- och stigortsdrivning
Orter och stigorter drevs för undersökningsarbeten, förberedande
arbeten och tillredningsarbeten.
En vanlig fråga angående gruvor gäller den sammanlagda
ortlängden. I Dannemoras fall är frågan närmast omöjlig
att besvara eftersom orter i äldre brytningsområden raserats
efterhand som brytningen fortskridit. Längden på horisontalorterna
utanför de egentliga brytningsområdena bör överskrida
30 kilometer.
För ortdrivning vid undersökningsarbetena användes rälsgående
aggregat med 2 eller 3 bommar.
För övrig horisontalortdrivning användes uteslutande gummihjulsburna,
tryckluftsdrivna 3-bomsaggregat - Atlas Copco Boomer 121 - försedda
med borrmaskiner COP 115. Dessutom fanns ett aggregat Gardner-Denver Universaljumbo
med borrmaskiner PR 123. Detta aggregat användes endast i speciella
fall.
För stigortsdrivning användes Alimak STH5L och Alimak STH5DD,
den senare dieseldriven.
Produktionsborrning
Borrningen skedde huvudsakligen med solfjäderformigt uppåtriktade
hål med 1,5 m mellan planen och 1,3 - 2 m mellan borrhålens
spetsar. Håldiametern var 48 eller 51 mm. På grund av malmernas
oregelbundna form krävdes, förutom vissa standardprofiler, att
ett stort antal specialborrplaner ritades upp.
För profilborrningen användes två stycken tryckluftdrivna
borraggregat SIMBA 322 med 2 stycken borrmaskiner COP 130 samt ett el-hydrauliskt
borraggregat PROMEC MH-176 (SIMBA 322H) försett med 2 stycken hydraulborrmaskiner
COP 1238.
Samtliga aggregat var av Atlas Copcos tillverkning.
|
|