Håksberg
Kartor
Historik
Bilder
Fakta
Iviken
Ickorrbotten
Källbotten
Översikt över
de större gruvorna i Dalarna
Till startsidan för Gruvor i Dalarna
Till startsidan för
Bergsbruk.se
Här följer en enklare historik för Håksbergsfältet,
huvudsakligen redovisad år för år.
(Notera att när här på Bergsbruk.se nämns "Håksbergsfältet",
avses detta som ett samlingsnamn för de egentliga gruvfälten Håksbergsfältet,
Källbottenfältet, Ickorrbottenfältet samt Ivikenfältet.)
1500-talet
Historisk forskning tyder så här långt på att Håksbergsfältets
äldsta del är den södra delen, främst Ivikens gruvor,
som ligger strax norr om tätorten i dagens Ludvika. Dessa bör tillsammans
med Grängesberg kunna höra till de tidigast kända i Västerbergslagen.
1550
Ett kronobruk anlades vid Ludvika ström för produktion av kulor
och kanoner. Till detta levererades malm från "Ideviksgruvorna".
Denna "Ideviksmalm" förekom sedan i princip årligen i
fogderäkenskaperna för kronobruket åren 1580-1590.
1701
Brytning av kopparmalm ägde rum i Iviken (troligen i Kopparkittelns gruva)
fram till 1711.
1741
Redan före detta år skedde brytning på odalfält i närheten
av dagens centralschakt i Håksberg. Brytningen utfördes för
Persbo hyttas behov.
1870
Håksbergsgruvorna bryts i större omfattning och kom under åren
1870-1874 att efter dåtida förhållanden anses som rätt
betydlig. Även viss export av malm förekom.
1875
All gruvdrift vid Håksberg nedlägges.
1885
Brytning av kopparmalm skedde i Segerkronans utmål i Iviken fram till
år 1889.
1906
Ickorrbottens Gruv AB förvärvade utmålen omkring Ickorbotten.
1908
Arbeten med uppförande av lave, maskinhus, gruvstuga och familjebostäder
i Ickorrbotten färdigställdes i Ickorrbottens Gruv AB:s regi. The
Seaton Carew Iron Co Ltd, Storbritannien, köpte samma år gruvor
och utmål omkring Centralschaktet.
1909
The Seaton Carew Iron Co Ltd bildade Norra Håksbergs Gruv
AB. Detta bolag förvärvade efter hand utmålen omkring dagens
centralschakt och påbörjade sänkning av Georgs schakt, omedelbart
norr om nuvarande Centralschaktet. Gruvanläggningar i anslutning till
schaktet uppfördes. Även vad gäller ett befintligt äldre
anrikningsverk påbörjades utbyggnad.
1910-talet
Gruv AB Stark uppförde lave och anrikningsverk i Iviken.
1912
Utbyggnaden av anrikningsverket vid Centralschaktet färdigställdes
och beräknades kunna producera ca 35.000 ton slig årligen.
1913
Österreiche Berg- und Hüttenwerke Gesellschaft förvärvade
aktierna i Ickorrbottens Gruv AB. Norra Håksbergs Gruvaktiebolag övertogs
av ett annat österrikiskt företag, Witkowitzer Bergbau und Eisenhüttengesellschaft
i Mähren, vilket samtidigt med förvärvande av ytterligare utmål
ombildades till Håksbergs Nya Gruv AB med ett aktiekapital av 3 miljoner
kronor. Genom tillkomst av de nyförvärvade utmålen beräknades
hela den av Håksbergs Nya Gruv AB tillhöriga malmarean uppgå
till ca 30.000 m2 och ett beräknat djup på malmen av
minst 250 m. Utifrån dessa beräkningar beslöts om en utbyggnad
av anläggningarna för en produktion av 200.000 ton slig per år.
1916
De ovannämnda utbyggnadsarbetena påbörjades.
På grund av valutadifferenser uppstår dock svårigheter att
fullfölja arbetena.
1918
Vid årsskiftet 1917-1918 övertogs hela aktiestocken i Håksbergs
Nya Gruv AB av AB Mellansvenska Malmfälten. Även Ickorrbottens Gruv
AB överläts till detta bolag. Då efterfrågan på
malm efter första världskrigets slut förväntades bli stor,
fortsattes den planerade utbyggnaden av anläggningarna vid dagens Centralschakt
ovan och under jord genom byggandet av en ny lave samt ett nytt anrikningsverk.
Laven byggdes över Ståhles schakt, ett namn som sedan kom att ändras
till Centralschaktet. Byggnadsmaterialet var betong, och Håksbergs nya
lave kom att bli den andra gruvlaven i Sverige som byggdes i detta material.
Vid slutet av året uppstod dock svårigheter med avsättningen
för malmen, vilket medförde inskränkningar av verksamheten.
1920
Från och med sommaren detta år kom praktiskt taget allt arbete
vid gruvorna i Håksbergsfältet att läggas ned. En del förberedande
arbete fortsattes dock i väntan på den förutsedda malmruschen.
1921
Den 1 februari inställs allt arbete vid gruvorna och det mesta av maskineriet
demonterades.
1925
Under sommaren togs räls och rör samt kablar och pumpar upp ur gruvan.
1926
Den 23 april var hela gruvan i Håksberg vattenfylld.
1932
Mellansvenska Malmfälten förvärvades av Skandinaviska
Kredit AB.
1937
Ett tyskt konsortium av järnverk från samma land, bestående
av Hoesch AG, Friedrich Krupp AG och Gutehoffnungshütte AG, förvärvade
Gruv AB Stark, Ickorrbottens Gruv AB och Håksbergs Nya Gruv AB. När
dessa bolag nu sammanförts till i praktiken en enhet, kunde Håksbergsområdets
malmer brytas och bearbetas på ett rationellt sätt. Likaså
kunde transporterna samordnas och anläggningarna vid Centralschaktet
utnyttjas bättre. Den 10 maj återupptogs driften i form av förberedande
arbeten, bl.a. avsänkning av det donlägiga Mellanschaktet (vars
anläggande började utredas redan 1919). Detta schakt tillkom för
att maximera antalet angreppspunkter för tillrednings- och förberedande
arbeten i det långsträckta fältet.
Driften återupptogs också i Källbottengruvan. Av det ur denna
gruva uppfordrade rågodset framställdes styckemalm, men då
järnhalten blev för låg fraktades godset med en år 1924
byggd linbana mellan Lekomberg och Källbotten till anrikningsverket i
Lekomberg för framställning av slig.
1938
Centralschaktet länsades till strax under 105 m nivå. Nya person-
och bergspel inmonterades och på 105 m nivå inbyggdes tappningsanordningar
och måttfickor för skip-uppfordring. Sänkningen av Mellanschaktet
inom Stora Håksbergsgruvans utmål nådde 60 meters nivå
under året. Drivning av längsgående fältorter på
60 m nivå påbörjades och genomslag med Håksbergs ortsystem
skedde också under året.
Lave, maskinhus och sovringsverk byggdes i Källbotten.
Från detta år fram till 1944 exporterades all producerad slig
och styckemalm till Tyskland. De tyska köparna var främst Hoesch,
Gutehoffnungshütte, Krupp, Vestag och Klöckner.
Det äldre anrikningsverket
i Håksberg
1939
Driften i anrikningsverket i Håksberg började och de första
tonnen slig producerades i januari. En ny lave byggdes i Ickorrbotten och
länspumpning av gruvan där påbörjades för att återuppta
den då nedlagda driften.
Utfraktbanan från
anrikningsverket innan
förlängningen
1940
Genomslag i kommunikationsorten med Ickorrbottens ortsystem uppnåddes.
1941
Håksbergs Nya Gruv AB erhöll Kungl. Maj:ts tillstånd att
den 31 december detta år övertaga Ickorrbottens Gruv AB och Gruv
AB Starks tillgångar och skulder, varefter dessa båda bolag upphörde.
I samband med övertagande fick bolaget också tillstånd att
köpa några privat ägda
utmål för att komplettera innehavet kring malmstråket.
1943
Ett mindre kross- och sovringsverk uppfördes i Ickorrbotten och togs
i bruk, vilket dock togs ur bruk redan året efter. Under 1940-talets
första år förekom en del kraterbrytning i huvudsak på
högre nivåer.
1945
Liksom många andra tyskägda företag i Sverige, kom Håksbergs
Nya Gruv AB att administreras av Flyktkapitalbyrån. Krigsslutet medförde
stora avsättningssvårigheter för den producerade sligen och
betydande inskränkningar utfördes på produktions- och personalsidorna.
I viss mån började de svenska järnverken att köpa Håksbergsmalm.
De största kunderna de följande fyra åren var Oxelösund,
Hofors och Fagersta.
1947
Fr.o.m. detta år exporterades slig även till Polen.
1948
Slig började återigen exporteras till Tyskland.
1949
Ett nytt förmanskontor byggdes.
1950
1 april detta år bildades AB Statsgruvor för omhändertagande
av gruvorna i Håksberg, Lekomberg, Norberg, Intrånget och Stollberg.
Förberedelse för utökad produktion i Håksberg påbörjades.
En ny skutkross av typ Morgårdshammar AR-120 installerades på
105 m nivå vid Centralschaktet. På 145 m nivå togs en ny
skipstation i bruk. Försök med kortintervallsprängning utfördes
med gynnsamma resultat för styckefallet. Mellan Sörviks- och Källbottengruvorna
byggdes skogsbilvägar för malmtransporter mellan dessa gruvor och
Centralschaktet i Håksberg.
1951
Omfattande nyanskaffningar av maskiner och övrig gruvutrustning gjordes.
Tillsammans med import och upplärning av tysk arbetskraft innebar detta
en satsning på avsevärda produktionsökningar vid Håksbergsfältet.
I fältortsarbetet mellan Ickorrbotten och Mellanschaktet skedde genomslag
i december 1951, vilket innebar en sammanhängande ort från Hemgruvan
i norr till Grandgruvan i söder.
En brand i anrikningsverket i Håksberg den 16 juni innebar ett svårt
avbräck i sligproduktionen, vilket medförde överflyttningar
av personal till Ickorrbotten och Källbotten, liksom utökande av
förberedande arbeten vid malmerna samt ökad styckemalmsproduktion.
En brand inträffade också i maskinhuset vid Centralschaktet.
Förberedelser för sänkning av ett nytt schakt i Ickorrbotten
skedde, då det konstaterats att den stora malmen i Södra Ickorrbottens
utmål genom sin fältstupning mot söder skulle orsaka problem
för uppfordringen i det gamla Ickorrbottenschaktet.
Driften i anrikningsverket i Lekomberg upphörde vid årsskiftet
1950/1951, varför ledningen för Sörviks- och Källbottengruvorna
flyttades till gruvkontoret i Håksberg under året.
1952
Skivpallbrytning påbörjades i malmerna på Norra och Södra
Ickorrbottengruvorna samt Stora Håksbergs- och Masmästarutmålen.
1953
Ett större om- och nybyggnadsarbete genomfördes i krosshuset, vilket
bl.a. innebar att plockbandsavdelningen togs bort. Malm från Ickorrbotten
började uppfordras genom Centralschaktet.
1956
Utfraktbanan för slig vid anrikningsverket i Håksberg höjdes
och förlängdes med 60 meter, vilket bl.a. innebar att nya pelare
av betong gjöts.
1957
En omfattande om- och tillbyggnad av anrikningsverket i Håksberg slutfördes
i huvudsak under året och togs i bruk, med undantag för flotationsanrikningen
av blodstensmalm som då inte var färdig. Under 1957 slutfördes
också arbetena med en ny gruvstuga.
1958
En ny motor på 500 kW till bergspelet vid Centralschaktet sattes in.
Flotationsanrikningen av blodstensmalm i anrikningsverket togs i bruk.
1959
De nya schaktanläggningarna vid Ickorrbotten och Källbotten togs
i bruk. Det nya schaktet i Ickorrbotten var sänkt till 300 m djup som
ersättning för det gamla som gick till 105 m. I Källbotten
uppfordrades malmen tills vidare från 300 m till 140 i det nya schaktet
och därifrån och till dagen i det gamla schaktet, för vidare
befordran till Centralschaktet med lastbil. Detta i väntan på att
anläggningarna där skulle bli färdiga. I fältorter mellan
Centralschaktet i Håksberg och Källbotten skedde strax före
semestern genomslag på 300 m nivå. Den nya fältorten blev
1700 m lång. Enkelspåriga sträckor mätte 3x3 m, men
längs dubbelspårssträckan vid Källbotten var den tre
meter i höjd och fem meter i bredd. I och med detta blev det möjligt
att färdas under jord den 5300 m långa sträckan Källbotten
— Iviken på två olika nivåer: 300 m-nivån från
Källbotten till Centralschaktet och fältorten på 105 m från
Centralen till Iviken. Vid Centralschaktet påbörjades nu uppfordring
av personal, material och gråberg från 400 m nivå.
Under 1950-talet inträffade ras i samband med skivpallbrytning av den
stora malmen på Södra- och Norra Ickorrbottengruvornas utmål.
Detta innebar att vägen Ickorrbotten — Håksberg flyttades
en första gång.
1960
Vid Centralschaktet togs en ny kross av typ Morgårdshammar AR-150 i
bruk efter semestern, liksom en ny skipstation på 400 m nivå,
varefter all uppfordring skedde från den nivån. Berguppfordringen
i Källbotten samt lastbilskörningen till Centralschaktet av densamma
kunde upphöra i och med detta. Endast den nya laven i Källbotten
användes hädanefter (och då enbart för personal- och
materieltransport). Den gamla trälaven där revs.
De i särklass största leveranserna åren 1950 till 1965 var
till Holland, dit 1 610 703 ton levererades totalt. Till Tyskland gick under
samma tid 378 897 ton. Den därefter största kunden var Oxelösund
med 284 151 ton, varefter följde leveranser till Österrike på
118 817 ton, till Polen på 63 354 ton, Finland 42 520 ton, England 37
477 ton, Guldsmedshyttan utanför Lindesberg med 15 303 ton och slutligen
Herräng med 9 993 ton (då järnverket där successivt avvecklade
sin egen gruvverksamhet under 1960-talet).
De stora kvantiteterna till Holland berodde på upprättade långtidskontrakt
i mitten av 1950-talet mellan AB Statsgruvor och det holländska statliga
järnverket Hoogovens i Ijmuiden.
1961
Ett nytt makadamverk byggdes vid krossverket i Håksberg. Vid den här
tiden skedde transporterna i gruvan i 10-tons Granbyvagnar som drogs av ellok
på spår med en rälshöjd på 110 mm i rymligt tilltagna
orter. På vissa sträckor fanns dubbelspår och orterna lystes
upp av lysrör. Transportorten på 105 m-nivån var trängre
och trafikerades delvis med diesellok.
1965
Gruvorna i Håksbergsfältet arrenderades av Stora Kopparbergs Bergslags
AB fr.o.m. 1 januari. Malmbrytningen koncentrerades till färre områden
i syfte att öka lönsamheten. Fredagen den 29 januari stängdes
Källbottenschaktet, Mellanschaktet och Karl Anderssonschaktet (ett blindschakt
som ligger helt under jord). Floteringen av järnmalm slopades och spiralanrikning
infördes. Även skakbordsanrikning slopades. Vissa moment i anrikningsprocessen
rationaliserades. En ny avfallsdam för anrikningssand anlades väster
om Centralschaktet som ersättning för den gamla intill riksväg
60 (nuvarande väg 50).
1969
Stora Kopparbergs Bergslags AB köpte gruvorna i Håksbergsfältet.
1973
Inom Ivikenfältet påbörjades drivning av en snedbana från
dagen.
1978
Håksbergsgruvorna övergick till SSAB (Svenskt Stål AB) den
1 januari.
1979
Driften vid Håksbergs gruvor nedlades fr.o.m. den 21 december detta
år.
1981
Pumparna på 400 m-nivån demonterades den 4 maj. Den 11 maj togs
pumpar och transformator upp från 300 m-nivån, varefter gruvan
började vattenfyllas.
1987
Utmålen sönades.
Källor: Beskrivning till slutkartan över Håksberg, liksom
" Några anteckningar beträffande Håksbergsfältet"
samt "Håksbergsfältet - arbetshandling 1979-04-27", alla
från Bergsstatens arkiv, Falun; "Sveriges ädlare malmer och
bergverk", F.R. Tegengren, SGU Ca 17, 1924; "Gruvbyggnader i Bergslagen",
Kjell Sundström, RAÄ rapp. 1993; Tidningen Gruvarbetaren, div. nr
åren 1957-1967;"Guide till det K-märkta Sverige - på
spaning efter gruvlavar", Petter Eklund, Byggförlaget 1995.
Högst upp
|
|