Dannemora
Lagring och utlastning
De erhållna malmprodukterna gick via transportband
till malmupplaget medan makadam transporterades ut med bil eller truck.
Den fina sanden pumpades jämte vatten till ett sandmagasin i norra
delen av fältet, sedan den grövre sanden avskiljts med cyklon.
Grovsanden utnyttjades för att fylla ett utbrutet rum i gruvan.
I Dannemora var normal lagringskapacitet ca 200 kton malm. I Hargshamn,
dit transporten utfördes av SJ per järnväg, kunde ytterligare
ca 75 kton lagras. Huvudparten av malmen förbrukades de sista åren
inom landet. Leveranser till Oxelösund skedde direkt per järnväg
men kunde också ske sjövägen via Hargshamn.
Under 50- och 60-talen utgjordes merparten av malmförsäljningen
av exportleveranser. Under senare år skedde den huvudsakliga exporten
till Finland, men skeppningar till England och Tyskland förekom också.
Mottagnings-, lagrings- och utlastningsanläggningarna i Hargshamn
inkl. malmkaj ägdes av Dannemora Gruvor. Malmhamnen som sådan
ägdes av SJ men utarrenderades till gruvan. Största tillåtna
djupgående i farleden in till Hargshamn var 10,4 m, vilket medgav
fartygslaster av maximalt 30 kton.
|
|