Räddningen
av hissen i Gröndalslaven
Text: John Thoweman
Foto: Daniel Karlsson och John Thoweman
När den siste gruvarbetaren stängde
dörren till Floras schakt i Klackberg, avslutades en epok i gruvfältet
väster om sjön Noren i Norberg. Den runda laven, murad i slaggsten,
fick stå tyst och stilla sedan avvecklingen av gruvdriften klarats
av hösten 1968. Man rev utfraktbanor och malmsilos, stängde
av pumpar och körde upp materiel ur underjorden för att till
sist kapa linorna till gruvspelet. Tanken kanske var att gruvans båda
hissar skulle rusa ned i underjorden med ett dånande, en slutsalut
för gruvan som varit i drift sedan 1300-talet. Något gjorde
i alla fall att den ena hisskorgen fastnade strax under markytan. Efter
en tid nådde vattnet upp runt hissen, omslöt korgen och allt
blev stilla och lugnt. Endast idrottsklubbens verksamhet i det gamla
maskinhuset intill och skidtävlingarna kring de många gruvhålen
kom att bryta friden.
Gruvan
blir kulturminne
En annan som då och då bröt lugnet var Torsten Bergman,
som tidigare arbetade som elektriker hos Norbergs Gruvförvaltning.
Han började titta till och underhålla det ålderdomliga
spelmaskineriet som numera är en unik teknikhistorisk företeelse.
Gruvspelet är fortfarande körbart, liksom de gamla flatremsdrivna
kompressorerna intill. Då och då, oftast vid visningar,
kör han igång maskinerna inne i spelhuset intill gruvlaven.
Under 1990-talet fick även byggnaderna en välbehövlig
upprustning och pryder nu, med renoverade fönster och hela tak,
gruvbacken i Klackberg med en arkitektur som för tankarna till
medeltidsslott och riddarborgar. Då och då under åren
kikade Torsten in i laven och ned i schaktet, där han såg
den översta delen av hisskorgen sticka upp över vattenytan.
Han tyckte det var synd och skam att den skulle ligga där och rosta
sönder. Tankar föddes på att försöka rädda
den och lyfta upp den ur vattnet. Men tiden gick och det var svårt
att få tillfälle att sätta igång projektet.
Nya möjligheter
Våren 2005, vid en visning för gruvintresserade personer,
kom dock tankegångarna upp igen när Torsten öppnade
portarna till schaktet. Många intresserade blickar såg hisskorgen
ligga i vattnet. Snabbt började idéer flöda –
någon hade en terrängbil med winsch, flera hade varit med
och lyft tunga saker förr, ett projekt för att rädda
hissen i Mimerlaven på andra sidan sjön var redan igång,
inte ska det här vara omöjligt – när börjar
vi? Plötsligt såg det ut att finnas både folk och resurser
till att genomföra det hela. Ett par månader gick och tankarna
kring genomförandet fick mogna i sommarlugnet, men framåt
hösten kom det hela igång igen. Allt hängde på
att den bensintörstiga terrängbilen skulle kunna samutnyttjas
med andra projekt på ett lämpligt sätt och de närmast
intresserade skulle ha tid över. Söndagen den 30 oktober 2005
blev företaget slutligen av.
Dags för lyftet
Vid tiotiden var alla inblandade på plats i det gråkalla
höstvädret. Torsten bjöd på kaffe och operationen
planerades i detalj. Förutom Torsten bestod hisslyftargänget
av tre personer, Daniel Karlsson, Per Wirback och John Thoweman. Efter
lite funderingar påbörjades riggandet av utrustningen. Först
av allt säkrades hisskorgen med en extra wire runt en närbelägen
björk. Om något oförutsett skulle hända kunde hissen
då inte sjunka ned i schaktet mer än några meter. Nästa
steg var att dra lyftwiren upp i gruvlaven och över ett av de gamla
brythjulen som fortfarande sitter kvar. Wiren drogs över taket
på spelhuset och medan Daniel gjorde i ordning
ett radiosystem med headsets, riggade Per upp ett brytblock för
att få ut lyftwiren i rätt läge ovanför hissen.
Per är engagerad i många teknikhistoriska sammanhang och
van att lyfta tunga saker. Så kom då det första kritiska
momentet – att kroka fast lyftwiren i hissen. Det gällde
att inte råka putta till hisskorgen så den började
sjunka ned i schaktet. Daniel, som är medlem i "Baggbodykarna"
och en erfaren repklättare, tog sig ned hängandes i ett rep
och fick sträcka sig ut halvt bakåtlutad för att nå
hissen. Manövern gick fint. Hissen rörde sig inte, utan låg
snällt kvar nere i det kladdiga vattnet. Medan Daniel körde
sin terrängbil upp till rätt läge i backen ovanför,
drog de övriga fram wiren till samma plats. Bilens däck säkrades
med stockar och så, lagom till lunch, var allting klart för
själva lyftet.
Riggat och klart
Efter att en enklare måltid intagits på grillen i Kärrgruvan,
satte lyftarbetet igång. Order gick via radio till Daniel i terrängbilen.
Sakta började hisskorgen röra sig.
Först rätade den upp sig. Allt verkade bra, så order
om fortsatt lyft gavs. Bit för bit kom hissen upp ur vattnet. Snart
såg man det karakteristiskt rundade hisstaket sticka upp ur vattnet.
Efter lite baxande för att få undan lite trasiga rester av
hissgejdern – alltså en slags styrbalk i trä –
kunde lyftet fortsätta. Till slut hängde den i höjd med
lavbron och markytan, ungefär som den en gång gjorde när
hissen var i drift. Den gamla rostiga och blöta pjäsen var
överraskande oförstörd. Bara trädurken hade ruttnat
sönder. Tyvärr tappade John den ena rälen när han
skulle rädda utrustningen för ombordkörning av gruvvagnarna.
Rälen gled ur näven och försvann ned i schaktet med ett
försmädligt plask. Som tur är kan den ersättas,
eftersom denna typ av räl inte är helt ovanlig. Daniel kom
strax springande ned för att beundra resultatet av det ovanliga
fiskafänget.
Baxande och bändande
Nästa fas i lyftet gick ut på att få ut hissen genom
porten till laven. Eftersom hisskorgen var högre än dörröppningen
blev det nödvändigt att lägga ned korgen. Följaktligen
spändes en lyftstropp mellan hisskorgens botten och dragkroken
på Pers Volvo. Medan Per försökte få bilen att
få fäste i gruset, gav John direktiv via radion till Daniel
att sänka korgen successivt.
Efter en hel del baxande och svärande för att undvika att
hisskorgen skulle fastna i lavens inre, kunde den till slut läggas
ned i liggande läge i dörröppningen. Det blev dags att
gå upp och koppla loss lyftwiren från terrängbilen
så att den senare kunde köras ned för det slutliga arbetet.
Valpen (som denna typ av terrängbil kallas) fick ta över Volvons
plats. Med den behändiga låga utväxlingen var det ingen
match att dra den liggande hissen ut på grusplanen framför
laven, till förundrat beskådande av förbipasserande
närboende. Till sist kopplades Valpen via en lyftstropp till öglan
på hissens tak och med ytterligare lite backande kunde hisskorgen
resas upp i stående läge.
Äntligen uppe
Det var en nöjd liten skara hisslyftare som nu kunde luta sig tillbaka
och kika närmare på hissen. Fångapparaten, en säkerhetsanordning
för att förhindra att hissen störtar i schaktet, var
i princip intakt. I övrigt på hissen saknades en av två
säkerhetsbommar. Dessa säkerhetsbommar fanns istället
för grindar eller hissdörrar – ända fram till nedläggningen
1968… Stora delar av gruvanläggningen var förvisso väldigt
gammalmodig mot slutet, men man kan ändå bli förundrad
över de enkla säkerhetsanordningarna som var i drift så
sent som i slutet av 1960-talet. Innan återställning och
undanplockning tog vid fick hisslyftarna posera för lokalpressen
i den upplyfta hissen.
Så
till sist står hisskorgen där, utanför Gröndalslaven
i Klackberg, 37 år efter nedläggningen. Nu återstår
att se om det går att få fram resurser till att blästra
och måla hisskorgen, så att den påminner om skicket
den hade när hissen var i drift. Men det är en annan historia…
|
|